יהלומים

בשבוע שעבר התבקשתי לעשות מחקר על יהלומים לצורכי עבודה והחלטתי לשתף אתכם במידע שאת רובו רובנו או לפחות אני לא הכרתי על יהלומים. אינני יודע אם זה מיתוג נכון או שזה באמת עניין של ביקוש אבל יהלומים היו ונשארו אחת האבנים (אם אפשר לקרוא לה כך) היקרות בעולם והפופולאריות בעולם.

הרי היום זה ברור לכולנו (99 אחוז מהמקרים) כי טבעות אירוסין מגיעות עם שיבוץ של יהלום כזה או אחר המעטר אותן ואפילו גודל היהלום ואלמנטים אחרים שבו כמו בהירות וצורת החיתוך הפכו לסצינה בסרטים אמריקאים בהם הבחורה מראה לחברותיה את טבעת האירוסין שבן הזוג רכש עבורה.

יהלום הוא החומר הקשה ביותר בטבע (לא החזק ביותר.. ויש הבדל כמובן). עם יהלום תוכלו לשרוט כל חומר (כמעט) אך היהלום לא ישרט מחומר אחר ובכל זאת אם תקחו פטיש חזק מספיק מפלדה תוכלו לשבור יהלום. אני מקווה שזה עוזר להבין את ההבדל.

יהלום (מתוך ויקיפדיה: מקור)


יהלום הוא מינרל קשה המורכב מפחמן בלבד. גביש היהלום שייך למערכת הקובייתית ומופיע בטבע כתמניון או כקובייה. היהלום הוא אחד האלוטרופים של פחמן. אלוטרופ ידוע אחר הוא גרפיט. יהלום נקי ומושלם הוא חסר צבע, אולם זיהומים שונים (בעיקר חנקן) ופגמים במבנה הגבישי עשויים להביא לצבעים שונים: חום, צהוב, אדום ועוד. מחירי היהלומים הגולמיים נקבעים לפי גודלם, צבעם ונקיונם. מחירם של יהלומים מלוטשים נקבע גם לפי איכות הליטוש.



היהלום הוא הקשה והמבריק שבמינרלים: דרגת הקושי שלו היא 10 - דרגת הקושי הגבוהה ביותר של חומרים בטבע. היהלום נחשב לאוצר טבע והוא ראש וראשון בין אבני החן. למרות השימושים הרבים של היהלום בתעשייה הוא מוכר בעיקר בשל השיבוץ שלו בתכשיטים.

איך נוצרים יהלומים?

יהלומים נוצרים כ120-200 קילומטר מתחת לפני האדמה. על פי גיאולוגים עורק היהלומים הראשון נוצר לפני 2.5 מיליארד שנה והסבב האחרון היה לפני 45 מליון שנה!! יהלומים עשויים מפחמן אשר מקבל את צורתו בשל הלחץ והחום (מעל ל1000 מעלות צלזיוס).

מצבורי יהלומים נקראים עורקי קימברלייט (Kimberlite Pipes) והם לרוב עולים אל פני האדמה עם התפרצות געשית ולאחר מכן מתפזרים אל מקומות רבים בעזרת נהרות ונחלים. יהלום גס בצורתו המקורית לא נראה כמו היהלום המלוטש שאנו מכירים והוא יראה לרוב כמו ריבוע או משושה עם דפנות גסות.

סוגי יהלומים:

רבים לא יודעים זאת אך קיימים סוגים רבים של יהלומים ביניהם יוקרתיים יותר ויוקרתיים פחות. למעשה הבדלי המחירים הוא עצום בין סוגי יהלומים שונים עד כדי כך שרובנו לא ראה מימיו יהלום ורוד (לדוגמה)

יהלום ורוד
היהלום הורוד הוא היהלום הנדיר והיקר ביותר בעולם. מכרה ארגייל (Argyle mine) אשר ממוקם במערב אוסטרליה הוא המקור הגדול והפעיל ביותר בעולם של יהלומים ורודים ואחראי לתפוקה של למעלה מ95% מכלל היהלומים הורודים בעולם. מחירו של יהלום ורוד תלוי בגורמים רבים אך מחירו מתחיל לרוב ממליון דולר למעלה בעבור מספר קרטים.

קיימות מעבדות רבות בעולם (למעלה מ30) אשר מגדלות יהלומים ורודים בתנאי מעבדה על ידי יצירת חללים לצד הניטרוגן וכך יצירת הגוון הורוד ביהלום. יש להבדיל כמובן בין יהלומים סינטטים ויהלומים ידי הטבע אשר נוצרו לאורך עשרות אלפי שנים.

יהלום לבן
היהלום הלבן או השקוף שאנו מכירים נמצא ברחבי העולם בגדלים וצורות שונות. על השקיפות שלו והגוונים שהוא מכיל בזמן שצופים בו מכיוונים שונים אפשר לכתוב רבות אך היהלומים שנחשבים למובחרים ביותר מבין היהלומים הלבנים הם אלו שאין להם צבע נוסף כאשר מתבוננים בהם דרך הכתר שלהם.

יהלומים להם אפילו מעט צבע ואותם רובנו רוכשים נקראים "Slightly tinted white" או בסלנג ישראלי לבן עם מעט לכלוך. גם יהלומים אלו נחשבים ליהלומים באיכות טובה ונמכרים בחנויות תכשיטים ברחבי העולם על גבי טבעות, עגילים, צמידים ושלל תכשיטים אחרים.

יהלום שמפניה
יהלום שמפניה למרות שמו הקסום הוא יהלום בו ארעה התערות גדולה מידי של מינרלים שונים. הגוון של יהלום שמפניה יכול להיות בין גוון של שמפניה בהירה ועד גוון חום עדין. בעזרת צורות חיתוך גורמים ליהלומים אלו לבהוק בצורה מיוחדת וכך שומרים על הביקוש שלהם.

יהלומי שמפניה נחשבו לנפוצים במיוחד בשל העובדה שהם עולים פחות מיהלומים לבנים וגם בשל העובדה שיש הרבה יותר יהלומי שמפניה מאשר יהלומים לבנים כלומר פיזית הם יותר נפוצים בטבע. ולמרות זאת, בשל העובדה שלא התגלו לאחרונה מרבצים של יהלומי שמפניה הם הפכו למבוקשים יותר ומחירם עלה.

יהלום צהוב
יהלום צהוב הוא בהחלט לא משהוא ששמעתי עליו לפני מאמר זה אך מתברר כי מדובר ביהלומים דיי נפוצים ופופולאריים בשל צבעם החי (קיימים פחות "חיים" ויותר..). יהלומים צהובים נוצרים כאשר מספר אטומים של פחמן הוחלפו בטבע באטומים ניטרוגן.

במקרה זה צורתו וחוזקתו של היהלום לא נפגמת אך השקיפות שלו משתנה ואיתה הופך היהלום לצהוב על גווניו השונים. כאשר אנו רואים צבע ביהלום זה אומר כי היהלום מחזיר טווח מסוים של אור. הפופולאריות של יהלומים צהובים עלתה בעיקר בשל גל של ידוענים אשר אמצו לעצמם טבעת או תכשיט עם יהלום צהוב.

יהלום כחול
יהלומים כחולים הם בין הנדירים בעולם היהלומים ויכולים להופיע בגווני כחול שמיים בהיר ועד כחול ים כהה ואפילו כחול סגול עמוק. אולי היהלום המפורסם ביותר בעולם בשל היותו כוכב משנה בסרט טיטניק הוא "יהלום התקווה" (Hope diamond) שהוא כמובן יהלום כחול.

בנוסף להיותו נדיר היהלום הכחול הוא כמובן אחד מאבני החן היקרות ביותר בעולם. היהלומים הכחולים הבהירים ביותר נקראים לעיתים כחול קרח ועשויים להתפס בטעות כאבן ספיר. עוד תכונה מעניינת היא העובדה שיהלומים כחולים הם היהלומים היחידים אשר יכולים לשמש כמוליכים.

חיתוך יהלומים
מטרת החיתוך של יהלומים היא כמובן ליצור ברק באצמעות פאות על דפנות היהלום. צורת החיתוך הנפוצה ביותר של היהלום יוצרת 5 משטחים על היהלום כאשר העליון נקרא שולחן (Table) מתחתיו נמצא הכתר (Crown) ומתחתיו נמצא החלק אשר נקרא חגורה והוא לרוב החלק הרחב ביותר. בין החגורה ובין קצה היהלום נמצא חלק אשר נקרא פביליון (Pavilion) וקצהו של היהלום נקרא קאלט (Culet).

חיתוך יהלומים הוא אומנות וכישרון של ממש ונחשב למקצוע אשר מועבר מאב לבן או על ידי לימודים מקצועיים. חיתוך יהלומים דורש ידע מקצועי, כלים מקצועיים וטכניקות ספציפיות בשל קשיחותו ורמת הדיוק הנדרשת ואיכות החיתוך עשויה להשפיע בצורה ניכרת על משקל היהלום והמחיר שלו.

לסיכום
יהלומים הם ללא ספק אבני חן אשר שמרו על ערכם ויוקרם לאורך השנים. זה לא רק היצע וביקוש למרות שזה וודאי משחק תפקיד עיקרי במחיר אלא גם הרצון שלנו שיהלום ישאר מוצר שלא נחשב למוצר זול אלא להיפך כאשר אנו נותנים טבעת אירוסין עליה יהלום אנו נותנים דבר יוקרתי.

אחרי הכל ניתן היום ליצור יהלומים במעבדות שלא יפלו ברמתם מיהלומים טבעיים בשום מדד למעט העובדה שהם נוצרו תוך זמן קצר יחסית ושהם זולים פי 100. אני מקווה שמצאתם מאמר זה למעניין.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה