כללים בסיסיים לאילוף כלבים

אילוף כלבים בסיסי
הכלב שלכם נובח בלי סוף? עולה על ספות ומיטות? קופץ על עוברי אורח? בעיות התנהגות הן דבר נפוץ בקרב כלבים רבים, גורים ובוגרים כאחד. על מנת למנוע את אותם הרגלים מגונים חשוב להקפיד על כמה כללים בסיסיים מהרגע בו אתם מקבלים את הכלב לידיכם ולהתמיד בהם לאורך כל הזמן. מהם אותם כללים בסיסיים וכיצד תחנכו את הכלב שלכם להיות כלב רגוע וממושמע? מאמר זה יעסוק בנושאים אלה.



היררכיה ומעמדות אצל כלבים

על מנת להבין מה עומד מאחורי הצורך לחנך ולאלף את הכלב שלך, ועל מנת להבין את שיטות האילוף השונות, חשוב מאד להבין את המבנה החברתי הטבעי של הכלב. בעברו היה הכלב חלק מלהקת כלבים בה לכל פרט היה תפקיד ומעמד. כל כלב תרם למעשה להשרדות הלהקה בדרך שלו, בין אם באמצעות הנהגת הלהקה, ציד, הנקת הצאצאים וכו'.

בכל להקה היו פרטים חזקים יותר ופרטים חלשים יותר, ועל מנת לשמור על אחדות הלהקה ועל השרדותה, הושתתו מעין כללי התנהגות שהוכתבו על ידי הפרטים החזקים יותר, הדומיננטיים. החברים החלשים יותר צייתו ללא עוררין על אותם כללים וגבולות. נוצרה בלהקה מעין היררכיה שהיתה הכרחית להשרדות הלהקה. כל אותן מוסכמות בתוך הלהקה נאכפו באמצעות תקשורת המבוססת על שפת גוף- מבט עיניים, כשכוש זנב, סמירת שיער ועוד.

הלהקה המודרנית

אמנם כלבים כבר לא חיים בתוך 'להקה כלבית', אך החיים בתוך משפחה בהחלט מהווים להקה בפני עצמה עבורם, והם מנסים להתאים את עצמם ללהקה זו. זוהי הסיבה שכלבים מסויימים ינסו 'לתבוע בעלות' ולהפגין שליטה על בני המשפחה, בעוד שכלבים אחרים, פחות דומיננטים, יגלו אופי כנוע כבר מההתחלה.

גילויים של דומיננטיות ושתלטנות כלפי הבעלים יכולים לבוא לידי ביטוי כבר בחודשים הראשונים לחייו של הכלב, בהיותו גור. הוא יעשה זאת באמצעות נביחות, סירוב לבקשת הבעלים, לעיתים אפילו חשיפת שיניים. גילויים של דומיננטיות עשויים להיות בעייתיים יותר כאשר מדובר בכלב בוגר, אצלו האופי כבר מגובש והוא תופס עצמו כמנהיג הלהקה הבלתי מעורער. כלב בוגר בעל כוח פיזי יכול להפגין שליטה בדרכים שיהוו מטרד של ממש עבור הבעלים, ולעיתים אפילו יסכנו אותו. כך למשל בעת טיול- הכלב ימשוך ויהיה זה שמוביל, כלבים אחרים עשויים להתנפל או לנשוך כאשר נוגעים בחפצים שלהם, או באוכל שלהם, וכן הלאה.

כללי התנהגות בסיסיים

  • בין אם מדובר בגור או בכלב שזה עתה אומץ ונכנס לחיק המשפחה, חשוב להקפיד על מספר כללי התנהגות אשר יאפשרו לכלב להבין את מקומות ב'להקה' החדשה:
  • היררכיה בלהקה החדשה- חשוב להבהיר לכלב מהי ההיררכיה ב'להקה' החדשה שלו, כלומר, במשפחה החדשה שמרגע זה יהיה חלק אינטגרלי ממנה. חשוב לקבוע את מקומכם- הורים וגם ילדים, ביחס לכלב ולקבוע את מקומכם גבוה בהיררכיה. הכלב צריך להבין שאתם המנהיגים, אתם מכתיבים את הכללים ואת החוקים בבית ובדיוק כמו בלהקה הכלבית- אין על כך עוררין.
  • כללים וגבולות- חשוב להציב לכלב כללים וגבולות בבית וגם מחוצה לו. הכלב צריך לדעת מה מותר ומה אסור לו- איפה מותר לו לישון, מתי מותר לנבוח, מתי לאכול, לאן מותר לו להכנס ולאן אסור וכו'. הצבת כללים וגבולות אפשרית רק במידה והכלב מכיר בכם כמנהיגי הלהקה, ולכן חשוב להקפיד על מיקומכם בהיררכיה.
  • חינוך בסיסי- חשוב ללמד את הכלב מספר מונחים בסיסיים בשפתנו, על מנת להקל על התקשורת איתו, ובמקביל ללמוד גם את שפת הכלבים- משמעות של מחוות שונות, כשכוש זנב, השפלת ראש ועוד. למדו את הכלב מושגים כגון 'בוא', 'קום', 'לא' וכו', על מנת שתוכלו לשלוט בכלב ביתר קלות.
  • תפקיד- חשוב לתת לכלב תפקיד כלשהו בתוך ה'להקה', על מנת לגרום לו להרגיש שהוא תורם ללהקה ולהשרדותה. כלב שלא ימצא לו תפקיד, יחפש אותו בכוח. אפשרו למשל לכלב לנבוח מדי פעם, כדי לחוש שהוא ממלא את תפקידו כ'מתריע' מפני סכנה.

אילוף כלבים בסיסי

כאמור, בכל להקה ישנם כלבים דומיננטים כמו גם כלבים צייתנים. אם הכלב שלכם מתאפיין בדומיננטיות ואתם חשים שהוא מנסה לקבוע את מעמדו כמנהיג בבית בכל מחיר, דבר המתבטא בחוסר משמעת או התנהגות אגרסיבית, עומדת בפניכם אפשרות של אילוף כלבים בסיסי. מומלץ להשתמש בשירותיו של מאלף כלבים מקצועי לצורך העניין, אך בשלב ראשון תוכלו לנסות וליישם מספר שיטות במסגרת הביתית:

  • שיטת החיזוק החיובי- העקרון בשיטה זו הוא שפעולה חיובית של הכלב תגרור אחריה פידבק חיובי מצד הבעלים. לדוגמא- אם הכלב בצע בהצלחה פקודה שלכם, הוא יתוגמל בחטיף או אפילו בליטופים ובמילה טובה. הכלב יעשה את הקישור וירצה לחזור על הפעולה גם בפעמים הבאות, על מנת לזכות בפרס.
  • שיטת החיזוק השלילי- בדומה לשיטת החיזוק החיובי, כל פעולה שלילית של הכלב, תגרור מיידית חיזוק שלילי. לדוגמא- אם הכלב מושך את הרצועה בעת טיול, ניתן למשוך הרצועה כלפי מעלה לכמה שניות. תחושת אי הנוחות וחוסר השליטה תגרום לו להפסיק למשוך, ואז ניתן להרפות מהרצועה. הכלב יקשר בין המעשה השלילי שעשה לבין אי הנוחות שנגרמה לו, ולא יחזור לעשות זאת.
  • לימוד פקודות בסיסיות- לימוד פקודות כגון 'ארצה', 'רגלי' יגרמו קודם כל לכלב להבין את מיקומו בהיררכיה, שכן השמעות וציות לאותן פקודות מהווים מעין קבלה של מרות והשמעות לכללים של מנהיג הלהקה. בנוסף, ישמשו הפקודות כהסחת דעת במקרים בהם הכלב מתפרע, תוקף כלב אחר, או אפילו רודף אחרי חתול.

שימוש באביזרים לתיקון התנהגות בעייתית

מעבר לשיטות אילוף שונות, קיימים עשרות אביזרים שיעזרו לכם להתמודד עם בעיות ההתנהגות של הכלב, ולחנך אותו לציות ולמשמעת:

  • הלטי- קולר ראש שמאפשר לבעלים לשלוט בסגירת הפה של הכלב וכך למנוע ממנו לתקוף כלבים אחרים או לאכול דברים אסורים מהרחוב.
  • קולר חנק- מאפשר לבעלים שליטה על הכלב. ברגע שהכלב מושך או עושה דבר אסור, מושכים את הרצועה והיא מתהדקת סביב צווארו של הכלב וגורמת לו לאי נוחות.
  • קולר נביחות- קולר המיועד לכלבים שנוטים לנבוח. הקולר מעקצץ את הכלב כאשר הוא נובח וכך לומד הכלב בשיטת החיזוק השלילי שנביחה גוררת חיזוק שלילי.
  • קולר חשמלי- קולר שמעביר זרם חשמלי קל לכלב כאשר אינו שומע לבעליו ונובח, תוקף, מתרחק מבעליו ועוד.

סיכום

ניתן לאלף כל כלב ולהרגילו להתנהגות טובה, שתאפשר לכל בני הבית לחיות בשקט ובשלווה, ללא הרס, נביחות, תקיפות וכיוצא בזאת. אילוף הינה פעולה שעשוייה להועיל במידה רבה גם לכלב עצמו. כלב שיודע את מקומו ובטוח במקומו הוא כלב רגוע וממושמע יותר, שיעניק לבעליו סיפוק רב והרבה שמחת חיים. ניתן לנסות ולאלף את הכלב באופן עצמאי, אך יש לעשות זאת בצורה מבוקרת, ובמידה ומדובר בכלב עם בעיות התנהגות קשות, יש לפנות למאלף כלבים מקצועי ומוסמך. מאלפי כלבים הם בעלי ניסיון רב בפתרון בעיות התנהגות ובתיקון הרגלים של כלבים, ויוכלו לבנות תוכנית אילוף מיוחדת לכל סוג של כלב.


ולסיום, הנה סרטון של מאלף כלבים, העובד במגוון שיטות אילוף אנושיות תוך שמירה על סבלנות וכבוד החיה:





2 תגובות:

  1. בשל בעיות תקשורת עם הבעלים הכלב גם יכול לפתח תוקפנויות רבות ולעיתים גם לפתח פחדים מהבעלים עצמם.

    כך שכאשר מביאים כלב הביתה יש להקדיש תשומת לב רבה לביסוס תקשורת נכונה בימים הראשונים.

    השבמחק
  2. תודה רבה על התגבה
    אין ספק כי מדובר בסימביוזה זוגית לכל דבר:)

    השבמחק