רישום פלילי – איך מבצעים מחיקת רישום פלילי


רבים מאיתנו חוו בעבר הקרוב או הרחוק התקלות עם רשויות החוק. יתכן ומדובר בהיתקלות פשוטה ולא משמעותית מבחינתו כמו רישום פלילי על אחזקה של סמים קלים כמו מריחואנה או רישום פלילי מכל סיבה אחרת.
לפני שמתחילים לדבר על רישום פלילי חשוב להבין כי קיימים שני סוגים של רישום פלילי או ליתר דיוק שני מאגרי מידע בהם קיים רישום פלילי משפטי אשר כולל רישום של הרשעות, עונשים אשר ניתנו מבית המשפט, ואפילו רישומים שלא נסתיימו בהרשעה. במקביל קיים סוג אחר של רישום פלילי משטרתי אשר כולל רישומים פנימיים של המשטרה, תיעודים של חקירות וכו'.

בטוחים שהעבר שלכם נקי? בדקתם?

רבים חושבים כי עבר מספיק זמן או כי העבר שלהם נקי לגמרי עד שהם מבקשים להוציא תעודת יושר ובה הם מגלים כי קיים רישום פלילי אשר שרד את השנים או כזה שהם לא ידעו עליו כלל. גם עבירה קלה, קטנה וחסרת משמעות שלא נסתיימה בהרשעה עשויה להשאיר מאחוריה רישום פלילי. בכדי לנקות את התיק שלכם יש להגיש בקשה למחיקת רישום פלילי.

חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים 1981

חוק המרשם הפלילי (ראו קישור בהמשך) מספק מידע רב בנוגע לרישום פלילי ואיזה סוג של רישום פלילי יכולה המשטרה לשמור.
להלן ציטוט ישיר מתוך חוק המרשם הפלילי:
(1) הרשעות וענשים של בית משפט או בית דין בפלילים (להלן -בית משפט) בשל פשעים ועוונות (להלן - עבירות) ;
(2) צווי מבחן, צווים בדבר התחייבות להימנע מעבירה - למעט צווים נגד מתלונן - וצווי שירות לתועלת הציבור, אף אם ניתנו ללא הרשעה, והכל עקב עבירה ;
(3) קביעת בית משפט באישום בעבירה כי הנאשם אינו מסוגל לעמוד בדין או אינו בר-עונשין מחמת היותו חולה נפש או לקוי בכשרו השכלי ;
(4) קביעה לפי סעיף 24 וצו לפי סעיף 26 לחוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), התשל"א - 1971 ;
(5) הרשעות ועונשים בבית דין למשמעת שהוקם לפי פקודת המשטרה [נוסח חדש], התשל"א - 1971, למעט הרשעות וענשים בשל עבירות משמעת ששר הפנים, בהתייעצות עם שר המשפטים, קבע בתקנות ;
(6) שינוי שנעשה בפרט רישום מכוח חנינה או מכוח סמכות אחרת על פי דין ;
(7) החלטת נשיא המדינה לפי סעיף 18.
 

מסירת המידע אודות הרישום הפלילי שלכם

כעת שהמידע שלכם או ליתר דיוק המידע אודות הרישום הפלילי שלכם קיים במערכת ראשית משטרת ישראל ורשויות החוק למסור את המידע שלכם לגופים רבים ביניהם המשטרה, המשטרה הצבאית, השב"כ, ביטחון שדה.
בנוסף רשאית המשטרה למסור את המידע לכל מי שהוסמך לחדש או לבטל רשיון, לגופים בהם התפקיד שלכם נחשב ככהונה ציבורית, לגופים אשר מספקים מכרזים שונים בהם תרצו להשתתף, לרשויות מקומיות ואפילו לרשויות זרות (לצרכי ויזה).
* האמור אינו תקף לגבי קטינים אשר גילם קטן מ14 שנה.

מחיקת רישום פלילי

מחיקת רישום פלילי היא תהליך אשר יכול להתבצע באחת משתי דרכים ושניהן דורשות פנייה אל עורך דין מנוסה בתחום אשר ילווה אתכם לאורך ההליך (זה לפחות הנוהל המומלץ).

דרך א: הגשת בקשה למחיקת רישום פלילי

הדרך הראשונה למחוק רישום פלילי היא להגיש בקשה רשמית למחיקת רישום פלילי לפרקליטות המדינה. במקרה זה, אם הבקשה תתקבל תשנה הפרקליטות את הרישום ל"חוסר אשמה" וכתוצאה מכך ימחק הרישום הפלילי.

דרך ב: חנינה מבית הנשיא

אתם עשויים לחשוב כי מדובר על מקרים נדירים אך מוגשות אינספור בקשות למחיקת רישום פלילי לבית הנשיא או קיצור של תקופת ההתיישנות (מידע נוסף על תקופת ההתיישנות בהמשך המאמר). גם כאן מדובר על תהליך אשר כדאי לבצע בליווי משפטי.
חשוב לדעת לגבי חנינת נשיא כי כל בקשה עוברת את הבדיקה של מחלקת החנינות בבית הנשיא, לאחר מכן היא מועברת לחתימה של שר המשפטים ורק לאחר מכן עוברת לחתימה סופית של נשיא המדינה. תהליך זה נוצר כדי למנוע הצפה של המערכת וליצור ביקורת כפולה על חנינות נשיא.

התיישנות הרשעה

על רישום פלילי או ליתר דיוק המידע אודות רישום פלילי קיימת תקופת התיישנות. קיים היגיון בתקופת התיישנות כיוון שאדם אשר ריצה את עונשו זכאי להתחיל מחדש לאחר תקופת זמן מספקת ובתנאי שלא ביצע עבירות נוספות.
ולכן מידע אודות רישום פלילי לא יימסר לרשויות אשר הוזכרו למעלה במאמר זה לאחר תום תקופת ההתיישנות. חשוב לדעת כי תקופת התיישנות חלה על הרשעות אשר ניתנו במשפט פלילי.

להלן מידע על התיישנות לעומת עבירה

  • עד שנת מאסר בפועל: 7 שנים (בנוסף לתקופת המאסר שהוטלה)
  • עד 5 שנות מאסר בפועל: 10 שנים (בנוסף לתקופת המאסר שהוטלה)
  • למעלה מ5 שנות מאסר: כפל תקופה ומקסימום 15 שנה (בנוסף לתקופת המאסר שהוטלה)

מידע נוסף על חוק ההתיישנות

כמו גם טבלה מסודרת ודוגמאות תוכלו למצוא כאן: הטבלה המלאה כאן
 

ליווי של עורך דין מנוסה למחיקת רישום פלילי

ישנם עורכי דין רבים אשר מתמחים במחיקת רישום פלילי ועושים זאת על בסיס יומי עבור אינספור אזרחים שהם אזרחי שומרי חוק אשר נקלעו לסיטואציה או מנהלי אורח חיים תקין ומבקשים לנקות את עברם. קיימות כמובן שלל דקויות, שגיאות של הפרקליטות, פרצות בחוק ובקשות מיוחדות שאפשר להגיש כדי למחוק רישום פלילי
אני ממליץ בחום כי תחפשו ותמצאו עורך אשר מתמחה במחיקת רישום פלילי. אפילו מבט מהיר של עורך דין פלילי מנוסה יעזור לכם להבין עם מה אתם מתמודדים ומהי הדרך המהירה ביותר אם אפשרית למחיקת הרישום הפלילי שלכם.
אני מקווה שמצאתם מאמר זה למעניין
המון בהצלחה – קיבלתם ממני תעודת יושר על קריאת המאמר הזה ;)
 

מידע נוסף על מחיקת רישום פלילי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה